Corvinus, Antonius - Am II. Sontag nach der heiligen drey Königen tage/ Lection aus Paulo zum Römern am 12. Cap.
LIeben Brüder/ wir haben mancherley gaben/ nach der gnade/ die vns gegeben ist. Hat jemandes weissagung/ so sey sie dem Glauben ehnlich. Hat jemand ein ampt/ so warte er der lere/ Ermanet jemand/ so warte er des ermanens. Gibt jemand/ so gebe er einfeltiglich. Regirt jemand/ so sey er sorgfeltig. Vbet jemand barmhertzigkeit/ so thue ers mit lust.
Kurtze auslegung der Epistel.
DIese Lection volget beim heiligen Paulo balde auff die Epistel/ so am vergangen Sontage gehabt vnd gelesen haben/ vnd sagt auch von den gaben/ welche Gott den seinen aus gnade gibt/ Das man derhalben das gleichnis/ am vergangen Sontage/ eingefurt vnd gehandelt/ wol betrachten vnd behertzigen mus/ Denn es ist viel dran gelegen/ das ich weis/ das alle gleubigen/ ein leib inn Christo/ vnd derhalben einer dem andern zu dienen vnd zu helffen schuldig sey/ Eben wie auch jnn einem leibe viel glieder sein/ die doch nicht ein gescheffte haben/ ja wenn solche Concordi vnd einigkeit/ zu dienen vnd zu helffen/ jnn der Kirchen nicht ist/ wie wir sehen/ das ein glieid dem andern am leibe dienet/ was kan ein solche Gemeine fur ein Gemeine sein? Da müssen spaltung vnd secten/ vnd so viel ergernis einreissen. Demnach/ ob wol die empter vnd gabe/ vnter denen so an Christum gleuben mancherley sind/ so sollen dennoch dieselbigen alle dahin gerichtet werden/ das sie die ehre Christi fordern/ vnd dem nehisten dienen/ Welchs denn hie jnn einer Sum/ vnd jnns gemeine/ sol geredt vnd gesagt sein. Es erzelet aber volgendes der Apostel etliche gaben vnd empter/ jnnsonderheit/ mit dem namen/ vnd leret daneben/ wie man sich jnn einem jedern halten solle. Spricht vnd sagt also.
Hat jemand weissagung/ so sey sie dem glauben ehnlich.
Weissagung ist zweierley, nemlich Künfftige dinge verkündigen/ vnd die heilige Schrifft auslegen. Die künfftige dinge etwa verkündigt haben/ musten freilich nichts verkündigen/ das Gottes wort vnd dem glauben nicht ehnlich were/ ja man hat solche leut etwa Videntes/ das ist/ seher geheissen/ drumb das sie so warhafftige vnd gewisse dinge verkündiget haben/ als hetten sie dieselbigen mit den augen gesehen/ Also sols auch mit auslegung der schrifft zu gehen/ das dieselbigen dem glauben ehnlich sey. Denn wo solche auslegung nicht ehnlich sind dem glauben/ da leget man die Schrifft nicht aus/ sondern verfelschet sie/ Ja vnsere auslegung sollen aus der schrifft fliessen/ vnd nicht aus vnsern köpffen jnn die Schrifft gebracht werden/ wie auch S. Peter sagt Der da redt/ der rede als Gottes wort. Das ist nu das erste vom weissagen.
Volget das Ander. Hat jemand ein ampt/ so warte er des ampts.
Ich halte es dafur/ der Apostel rede hie von dem Ampte/ das S. Stephan vnd seinen gesellen inn den geschichten der Aposteln befohlen ward/ nemlich/ die krancken vnd armen ersuchen/ vnd denselbigen handreichung thun/ wie man auch itzt jnn etzlichen landen vnd Stedten/ Diaken hat/ die die Sacrament reichen/ vnd den armen dienen müssen. Es sey aber dis ampt/ oder ein anders/ so sol der/ der dazu beruffcen wird/ desselbigen mit vleisse warten/ angesehen/ das Christus jm selbs zurechnen wil/ was wir den seinen gutes gethan haben.
Volget das dritte. Leret jemand/ so warte er der lere. Ermanet jemand/ so warte er des ermanens.
Vorhin hat er gesagt/ vnser lere solle Gottes wort ehnlich sein. Nu wil er auch hie inn solchem ampte vleis von vns gefordert haben/ das wir jmer anhalten/ vnd ob wol wenig besserung furhanden/ nicht ablassen/ Denn das ampt mus ausgerichtet/ vnd das wort getrieben sein/ auff das sich niemand an jenem tage zu entschüldigen habe/ wie auch Christus sagt/ Wenn ich nicht komen were vnd hette es jnen verkündiget/ so hetten sie keine sünde. Solchen vleis fordert auch der Prophet da er sagt/ Ruff höre nicht auff/ vnd verkündige meinem volcke jre sunde. Item/ Paulus jnn der Epistel zu Timotheo/ da er spricht/ Halt an zur zeit/ vnd zur vnzeit etc. Mercke das leren vnd ermanen/ bey einander stehen/ vnd eins dem andern allezeit folgen mus/ Denn wenn ich die vnuerstendigen/ was sie thun vnd lassen müssen gelert habe/ so mus ich sie auc hdarnach jmmer vermanen bey dem ienigen das sie gelernet haben/ zu bleiben.
Volget das vierde. Gibt jemand/ so gebe ers einfeltig.
Dis geben mag man deuten von dem Diaken ampt/ dauon wir vorhin gesagt haben/ das die meinung sey. Wem das ampt/ den armen furzustehen/ befolhen ist/ der gebe also/ das er nicht/ wie die heuchler/ viel geprengs oder rhümens mache/ Gebe auch also/ das er nicht nach gunst odder freundschafft/ sondern nach eines jedern notdurfft gebe. Denn wo man mit solcher einfeltigkeit nicht gibt/ da macht man das ampt zu schande/ vnd gibt nicht/ wie der Apostel sagt/ einfeltiglich.
Volget das Fünffte. Regirt jemand/ so sey er sorgfeltig.
Es hat jr Regiment vnd Fürgenger Gottes Gemeine/ So hat auch jre Heupter vnd Fursteher die eusserliche Policey. Dieweil nu beide das geistliche Regiment/ so durchs wort/ vnd auc hdas eusserliche/ so durch Gesetze vnd das sc hwert administrirt wird/ Gottes wort/ ordnung vnd befehl haben/ so wil warlich den Fürstehern gemelter Regiment hoch von nöten sein/ das sie mit sorgfeltigkeit regieren/ wie jenen hie der Apostel befolhen hat.
Denn was die geistlichen/ das ist/ die Diener des worts verseumen/ sol aus jren henden gefordert werden/ Wie zum Propheten gesagt ist/ Sagstu es dem sunder nicht/ so wil ich sein blut aus deinen henden fordern. Desgleichen/ was die weltlichen Regenten verseumen/ wil Gott aus jren henden auch fordern/ dieweil das gericht/ darinnen sie nachlessig gewesen/ nicht jr/ sondern wie Josua sagt/ des Herrn ist. M;ercke das man wol zu gleich ein Magistrat/ vnd ein Christ sein kan/ Denn warumb wolte sonst Paulus/ die Regenten hie/ als gliedmassen des leibes Christi ansprechen.
Volget das Sechste. Vbet jemand barmhertzigkeit/ so thue ers mit lust.
Es kompt hie der Apostel vberein im Euangelio mit Christo/ da er sagt. Seid barmhertzig/ wie ewer Vater im Himel auch barmhertzig ist. Doch legt der Apostel den spruch Christi besser aus/ vnd sagt/ Das man solche barmhertzigkeit/ mit lust vnd liebe vben müssen/ sintemal gezwungene dienst/ Gotte nicht gefellig sein/ vnd ein freiwillig volck haben wolle/ wie auch gemelter Aposteln anders wo sagt. Einen frölichen geber hat Gott lieb. Wer nu im Reich Christi ist/ vnd seinen gliedmassen entweder zu dienen beruffen/ oder aber sonst aus Christlichem gemüte/ barmhertzigkeit an jnen mit eigener hab zu vben geneigt ist/ der thu es mit lust/ vnd halte es nicht da fur/ das es verloren sey/ was er des thu/ sondern das er mit solcher weise viel mehr die rechten/ vnd aller besten güter samle/ die kein dieb stelen/ oder kein rost verzeren konne. Hieher gehört nu alles was jnn dieser Lection/ von der liebe gegen die heiligen/ notdurfftigen armen/ vnd gastfreiheit gesagt wirrd/ Vnd ist nicht von nöten/ das man hie auff ein jedes gebot des Apostels/ eine sonderliche glose mache/ sonderlich/ dieweil bey nahe alles/ was weiter jnn dieser Lection begriffen ist/ die brüderliche liebe/ vnd barmhertzigkeit gegen den nehisten mit sich bringt. Alleine das mercke vleissig/ das er jnn all vnserm thun/ damit wir beide Gott vnd dem nehisten dienen/ sonderlichen ernst vnd vleis fordert/ vnd alle heucheley ausschleusset/ Denn hieher gehört/ das er sagt.
Seid nicht trege/ was jr thun solt/ Seid brünstig im Geiste/ Frölich jnn Hoffnung/ Gedultig im trübsal etc.
Diese wort fordern sonderlichen ernst/ vleis/ eiffer vnd geist/ vnd wollen gar kein schmeichley oder heucheley/ jnn vnserm thun vnd lassen/ dulden oder leiden/ sondern viel mehr ein solch herz haben/ das auffrichtig sey jnn allen seinen sachen/ sie belangen den glauben oder die liebe des nehisten. Wenn du aber woltest sagen/ Wer kan allezeit/ brünstig im Geist/ frölich jnn hoffnung/ gedultig im trübsal sien? Wer kann jmmer den feinden guts thun? So mus man dir wol nach geben/ das das fleisch zu weilen schwach vnd vngedultig ist. Aber doch haben wir hie einen guten radt/ wie wir vns jnn solchem falle halten sollen/ nemlich also. Wenn vns solche schwacheit anfiichtet/ vnd dich zur rache vnd vngedult bewegen wil/ so fleuch zu Gott/ vnd bitte/ das er dir jnn solcher schwachheit/ eine Christliche stercke vnd bestendigkeit geben wolte/ Denn darumb sagt/ auch der Apostel/ Wir sollen mit dem gebete anhalten/ das er wol weis/ das vns jnn solchem ansuchen/ keine hülffe versagt wird. So hat vns Christus selbs derhalben so viel verheissung gegeben/ hin vnd wider jn den Euangeliis/ Vns solle gegeben werden/ was wir bitten/ das er vnsere schwachheit/ vnd des fleisches vngedult wol gekand hat. Lasset vns derhalben bitten jmmerdar/ erstlich darumb/ das wir allezeit ein auffrichtig hertz zu Gott behalten. Zum andern/ Das wir seiner Gemeinen/ nütze/ vnd förderlich sein/ vnserm nehisten/ Ja auch feinden gutes thun/ vnd jmmer dem nachkomen mügen/ das vns der Apostel inn dieser Lection zu thun befolhen hat. Thun wir solches mit ernste/ so wird er vns auch gewislich seinen guten geist geben/ der dis alles jnn vns wircke vnd ausrichte.