Geiler von Kaysersberg, Johannes - Trostspiegel - Das sibend Glaß.
Das sibend Glaß ist/ Fletus & tristiciae damnositas, Weinens vnd trawrens schädligkeit/ Solches weinen/ bringt nicht allein kein nutz den todten/ als vorgesagt ist/ sondern bringt auch schaden den lebendigen/ die da also vnbescheidenlichen trawren/ dann das ist ein ding/ das von natur beschädiget die gesundtheit des menschen/ leiblich vnnd geistlich/ vnd etwann den tod bringt/ darumb spricht der weise Mann/ vil sind tod von trawrigkeit/ vnd ist kein nutz in jhr/ Item an einem anderen ohrt spricht der weiß Mann/ wie die Schab zerstöret das kleid/ vnd der Wurm zernagt das holtz/ also schadet trawrigkeit dem hertzen des menschen.
Man weißt vnd hats zum offteren mal erfahren/ das solch trawrigkeit vnd angst der böß geist zurichtet/ so er sihet vnnd mercket das ein mensch/ ein vnordenliche grosse liebe vnd anmut hat zu einem ding/ so vnderstehet er sich und sihet/ wie er das zu wegen möge bringen/ daß dem menschen solches entzogen werde/ das er nicht zu den end vnd zyl komme/ dahin er sein grosse liebe vnd anmut gesetzt hat/ auff das er vns inn grosse trawrigkeit bringe vnd tribuliere/ mit schweren vnd seltzamen gedancken/ zum letsten in verzweifflung vnnd beschwernuß/ bis zum tod/ leiblich vnd geistlich.
Vnd wie thet ich nun sprichstu? Ich antworte dir das kein besserer rhat ist/ weder nicht zu vil liebe legen auff dise zeitliche ding sie seyen groß oder klein/ so magst du frid haben vnnd frölich leben/ inn diser welt vnd anders nicht/ dann sonst so werden wir betrübet/ so dick sich das endert/ das wir also zu vil lieb haben vnd daran hangen/ darumb hast du ein Vatter/ Muter/ Mann/ Weib/ Kind oder andere ding/ wie die genannt mögen werden/ lege dein hertz nicht zu vil darauff/ sonder also oben hin/ das du daß alles verlassen mögest vnd verlieren/ so die zeit das erheischt vnnd fordert/ Darumb spricht Seneca der Heyd/ Ich leihe mich denen dingen diser Welt/ vnng gib mich jhnen nicht/ vnnd spricht weiter/ das man kein ding besitze/ man seye dann allzeit bereit/ dasselbig zu verlieren oder zu verlassen.
Nu sprichstu mir mißfalt solche angst vnd trurigkeit/ aber ich kan jhr nicht abkommen/ noch ledig werden/ also tieff ist sie mir eingesessen/ in mein hertz. Ich sprich zum ersten/ das dir daß billich soll einn warnung sein/dich hinfüro zu hüten vor grosser liebe/ diser zergencklicher dinge/ die dich inn solche trawrigkeit gebracht hat/ welches ein grosse thorheit ist/ sein hertz also hefften/ auff zeitliche vnd zergenckliche ding.
Ich sprich zum andern/ Es ist wol wahr/ das es nicht gantz in deinem gewalt stehet/ solche drück vnd hertzengungen auß zu treiben/ ohn besondere hilff Gottes/ darumb solt du zu jhme ein zuflucht haben/ vnd jhn trewlich bitten/ das er von dir hinnemme solche drück/ creütz vnnd trawrigkeit.
Ich sprich zum dritten/ Das du gewiß solt sein/ das Gott dich darinnen erhöret/ bald oder lang/ ist es echter dir nutz/ Dann als S. Bernhardus spricht/ wir sollen das vnzweiffenlich glauben/ was wir Gott den Herren bitten/ in Christenlicher heiliger liebe/ beharlichen/ vnd für vns ist/ dz werden wir von jm gewehret/ oder gibt vns ein bessers/ daran sollend wir billich ein vergnügen haben.
Nun sprichst du/ villicht noch/ wie kan ich ohn trawren sein/ von dem todt meines nechsten/ der mir so grossen schaden bringt/ armut/ vnd ander schaden/ deß ich vertragen were/ so er noch lebte/ Ich antwort zum ersten/ das vnser Gott dennocht/ ohn deinen freund der tod ist/ gnug mechtig/ vnnd weiß vnd willig/ dich nach noturfft vnd deinem nutz zuuersorgen/ darumb kehr alle deine sorg fürnemmlich darauff/ das du jn lieb habest/ vnd dienest/ seines willen in seinen Gebotten fahrest/ vnd so wirt er dich nach noturfft versehen/ also zuthun/ hat der alt Thobias/ seinen jungen Sohn gelehrt/ do er sprach/ nicht förcht dir mein Sohn/ das wir ein arm leben haben/ auff disem Erdrich/ ist es aber das wir Gott förchten/ so werden wir vil güter haben.
Darzu zeuhet vns auch der Herr im Euangelio/ Suchen zum ersten das reich Gottes/ das ist ewer heil geistlich/ so werden euch alle zeitliche notdürfftige ding/ zu fallen vnd gegeben.