Corvinus, Antonius - Sontag nach dem Christag/ Euan. Luce. 2.
SEin vater vnd mutter wunderten sich des/ das von jhm geredt ward. Vnd Simeon segnet sie/ vnd sprach zu Maria seiner mutter/ Sihe/ dieser wird gesetzt zu einem fall vnd aufferstehen vieler in Israel/ vnd zu einem zeichen/ dem Widersprochen wird/ Vnd es wird ein schwerd durch deine seele dringen/ auff das vieler hertzen gedancken offenbar werden.
Vnd es war eine Prophetin/ Hanna/ ein tochter Phanuel vom geschlecht Aser/ die war wol betaget/ vnd hat gelebt sieben iar mit irem manne nach jhrer Jungfrawschafft/ vnd war eine widwe/ bey vier vnd achtzig jaren/ die kam nimmer vom Tempel/ dienet Gott mit fasten vnd beten tag vnd nacht/ Dieselbige trat auch hinzu/ zu der selbigen stunde/ vnd preiset den Herrn/ vnd redete von im / zu allen die da auff die erlösung zu Jerusalem wartetet.
Vnd da sie es alles volendet hatten nach dem geseetz des Herrn kereten sie wider jnn Galileam/ zu jrer stad Nazareth. Aber das kind wucht/ vndward starck im Geist/ voller weisheit/ vnd Gottes gnade war bey jm.
Kurtze auslegung der Epistel.
Zweierley gezeugnis haben wir inn diesem Euangelio/ vom kindlin Christo/ das er der warhafftige Messias sey/ vnd der samen/ darinn alle völcker sollen gebenedeiet werden.
Auffs erst haben wir das herrliche gezeugnis Simeonis/ der denn lange zeit auff den trost Israels gewartet/ vnd antwort vom heiligen Geiste empfangen hett/ Er solte nicht sterben er hette denn zuuor den Christ des Herrn gesehen. Dieweil nu Joseph vnd Maria am tage der reinigung/ das kindlin Jhesum zu Jerusalem jnn den Tempel bringen/ dem Herrn darzustellen/ vnd das gewönliche opffer zu geben/ kömpt auch aus anregung des Geists/ der heilige Simeon/ Nimpt das kind in seine arme/ nennet es einen Heiland von Gott gesand/ ein Liecht der Heiden/ einen preis des volcks Israels/ Wündschet darnach den eltern vnd dem kinde glück vnd heil (Denn das heisset hie benedeien/ wie auch Ge. 24) vnd sagt zu Marien also/ Sihe/ Dieser wird gesetzt zu einem falle vnd auffstehen vieler inn Israel/ vnd zu einem zeichen/ dem widersprochen wird. Aus diesen worten Simeonis wird offenbar/ das Christus der warhafftige Messias/ vnd der welt Heiland sey/ jnn der Schrifft verheissen/ Warumb solte er ihn sonst einen Heiland nennen/ ein Liecht/ einen preis Israel? wenn er nicht helffen/ erhalten vnd selig machen köndte/ ja die medicin/ da durch vns geholffen werden mus/ nicht selbs were/ müste er ein armer Heiland sein/ Auch wenn er nicht alle menschen erleuchten kündte/ müste er nicht ein liecht der Heiden geheissen werden/ Ja wenn sich seiner nicht kündten rhümen die kinder von Israel/ warumb wolte er ihn denn ihren preis nennen? Besihe aber ob alle menschen diesen Heiland vnd solch liecht erkennen werden/ Er wird (sagt Simeon) gesetzt zu einem falle. Wie zum falle? das sich viel an ihm ergern sollen/ dieweil er so jnn geringer gestalt wird daher gehen/ sonderlich die/ so nicht gleuben/ vnd sich auff eigene wercke verlassen/ so ir gerechtigkeit nicht aus gnaden/ sondern aus den wercken vermeinen zu vberkommen/ von welchen hernach Sanct Paul sagt/ sie suchen/ wie sie ihr eigen gerechtigkeit setzen/ darumb sind sie Gottes gerechtigkeit nicht vnterthan. Sihe/ solche leut hören Gottes gerechtigkeit preisen/ vnd wöllen nicht gleuben/ Denn sie können nicht leiden/ das ir thun gar verworffen sein sol. Derhalben verfolgen sie solche lere/ ergern sich an Christo/ fallen vnd bleiben im vnglauben/ das sie nimmer selig werden. Doch ist Christus etlichen auch zur aufferstehung gesetzt/ Aber allein denen/ so an jn selbst verzagen/ vnd erkennen das kein ander name vnter der sonnen/den menschen gegeben sey darin ma selig werde/ on allein der name Christi. Solche leute werden durch Christum uach zum leben erhalten werden/ wie der Prophet Esaias sagt/ Ich wil einen eckstein zum grunde legen/ vnd alle die an jn gleuben/ sollen nicht zu schanden werden. Begerstu nu/ das dir Christus nicht zum falle/ sondern zur aufferstehung geraten möge? Las faren die zuuersicht auff die wercke/ vnd baw auff Christum als auff den rechten Heiland dieser welt/ so werden dich auch die hellischen pforten nicht vberweltigen/ Sihestu als denn/ das der gröste hauff die lere von Christo nicht annimpt/ die gerechtigkeit der werke vertedingen/ vnd die gerechtigkeit des glaubens verwerffen wil/ so gedencke das Simeon sagt/ Christus sey zum zeichen gesetzt/ dem viel widersprechen sollen. Warumb meinstu das ein schwerd das hertz Marie durchdringen solle? Simeon wuste wol/ wie es dem Herrn Christo/ vmb seiner lere willen gehen solte/ darumb sagt ers Marie zuuor/ Es solle sie mit jrem kinde jammer vnd grosser trübsal vbergehen/ auff das deren gedancken/ so fur die heiligsten gehalten/ vnd doch buben im hertzen sein/ offenbar werden. Da hastu das gezeugnis von Christo des fromen alten Simeonis/ das er Gottes son/ Messias vnd der Welt Heiland sey.
Zum andern/ haben wir das gezeugnis Hanne der Prophetissen/ Denn vber das/ das der Euangelist jhren heiligen wandel beschreibt/ sagt er/ Sie sey auch zur selbigen stunde herzu getretten/ habe Gott gepreiset/ vnd viel vom kindlin Jhesu geredt/ zu denen/ so da warten auff die erlösung Israels. Mercke dieses gezeugnis ordenung/ Erstlich preiset sie vnd lobet Gott/ on zweiffel darumb/ das sie die Göttlichen gnade vnd erfüllung aller propheceien in diesem kindlin erkand/ vnd die gnadenreiche zeit/ darinne Christus geborn war/ erlebt hette/ Vnd ist warlich billich/ das wir Gott vnserm Vater/ fur solche wolthat allezeit dancken/ dieweil er vns durch das Kindlin/ so gnediglich hat erlösen wöllen. Warlich diese Hanna erkent/ das wir vns selber nicht helffen können/ Lobet derhalben Gott/ das er vns einen helffer vom Himel gesand hat/ Auff das aber den andern auch solchs kund werde/ redet sie zu allen/ so da warteten auff den trost Israels/ von diesem kindlin. Was redete sie aber von jm? On zweiffel nichts anders/ denn vorhin Simeon geredt hatte. Nu hatte Simeon dis kindlin einen Heiland vnd liecht aller Heiden geheissen/ solchs bestetigt sie/ spricht/ er sey nu fur augen/ darauff sie lange zeit gewartet haben/ Bekent frey heraus/ jr beten jr fasten/ jr widwen stand/ jr guter wandel sey gar verloren/ wenn sie nicht durch das kindlin erlöset/ heiulig vnd selig/ aus gnaden/ gemacht werde. Hie sollen nu alle frawen/ widwen vnd Jungfrawen/ ein Exempel nemen/ das sie im erkentnis Christi/ im guten wandel/ jnn rechtschaffnem Gottes dienst/ dieser Hanna nach folgen. Sie weis das sie mus durch die zuuersicht an dis kindlin/ das ist/ durch rechten glauben/ selig werden/ Weis aber auch/ das der glaub lebendig vnd thetig sein mus/ Solche beweisung des glaubens/ mus bey vns allen sein/ sonst ist der glaub/ so alleine from macht/ nicht rechtschaffen jnn vns/ sondern ist viel mehr ein falscher wahn vnd meinung/ von Christo.
Zum dritten zeigt an dis Euangelium/ die warheit des Artickels jnn vnserm glauben/ darinnen wir bekennen/ Christus sey von Marien mensch geboren/ Denn gleicherweise/ als ich gleuben mus/ das solchs war sey/ also mus ich auch gleuben/ das er/ wie ein ander mensch/ natürlicher weise am wachssen/ an vernunfft/ an stercke an weisheit vnd geiste/ hab zugenommen/ Nicht das der geist Gottes jnn im von anfang nicht gewesen sey/ sondern/ das er je elter je grösser/ je grösser je vernunfftiger/ je vernunfftiger je stercker im geist worden ist fur Gott/ im selbst/ vnd allen leuten. Kürtzlich/ der Euangelist/ inn dem das er sagt/ Das kindlin wuchs/ vnd ward starck im geist/ voller weisheit/ vnd Gottes gnad war bey jm/ Wil anzeigen/ das es ein vberaus fromer/ geschickter vnd weiser knabe/ von tage zu tage worden sey. Vnd wolte Gott/ vnser kinder würden auch also erzogen/ vnd zum guten gehalten/ Das kindlin Jhesus nam zu/ vnd ward starck im geiste/ so lassen wir vnsere kinder im fleischlichen sinn verderben/ vnd füren sie durch Gottes wort/ weder auff glauben/ noch auff erbarkeit. Christus nam zu an weisheit/ so nemen vnser kinder zu an torheit/ Wiltu wissen wes die schuld sey/ Der mangel ist an den eltern/ so jre kinder zu keiner zucht/ vnd zu keiner ehre halten/ auch mit Gottes wort nicht vnterweisen lassen/ Darumb kan auch Gottes Gnad nicht bey jn sein. Inn Summa/ wie Christus warhafftiger Gott ist/ also ist er auch/ laut dieses Euangelions/ warhafftiger mensch/ gesand von seinem Vater jnn diese welt/ das wir durch in selig würden.