GOttes gnade vnd fried durch Jhesum Christum/ wünsche ich euch/ dazu ein seliges vnd gantz fröliches New jar/ Amen. Künde ichs aber besser thun/ wolt ichs für war gerne thun. Das ist aber Erbarer günstiger herr vnd freund/ für nemlich mein hertzliches begern/ wolet diesen einigen spruch von mir annemen/ zu einem gluckseligen/ heilsamen Newen jar/ Da Christus sagt/ Johannes am dritten Capitel.
Also hat Gott die welt geliebt/ das er seinen eingebornen Son gab/ auff das alle die an jn gleuben/ nicht verloren werden/ sondern das ewige leben haben rc.
WIe wol diesen Gottlichen vnd gantz tröstlichen spruch/ der mehrer teil lieset/ vnd meinet er habe jn schon aus gelernet/ vnd könne es nu gar/ so er doch jnn keines menschen hertze nimer gnug kan begriffen werden/ Vnd jhe ernstlicher ich jm im hertzen noch trachte/ Nemlich die vnaussprechliche Göttliche liebe/ die er zu der bösen welt gehabt hat/ das er jr auch seinen einigen Son hat zu eigen geschenckt/ vnd jhe lenger jhe mehr ich darmit im glauben vmbgehe/ jhe tieffer ich mich verwunder/ jhe lieber mir der liebe Gott ist/ das ich mich ein ewigen schüler hie auff erden erkenne/ dieses einigen spruchs/ an welchem alle vnser seligkeit allein stehet vnd hafft/ Denn ausser diesem spruch odder der gleichen/ ists vnmüglich das ein mensch könde selig werden.
Dieser tröstliche spruch aber lernet Gott recht erkennen/ was guts er vns gethan hat/ vnd wie Veterlich er vns noch meinet/ Vnd wer jn also erkennet/ der wird jn für war/ hoch tewer vnd werd lieben vnd heer halten/ Denn on solche erkentnis/ kan man Gott nicht lieben noch vertrawen/ So aber ein Gott fürchtiger Christ/ ein solchen spruch für sich nimpt/ vnd fasset jn jnn sein hertz/ vnd gedenckt jm wol nach/ so wird er krafft/ trost/ stercke vnd Göttlichen geschmag draus schepffen/ das er sich das aller besten vnd hochsten jnn aller not hin furt auff Gott kan verlassen/ vnd mit Sanct Paulo zun Römern am achten sagen/ auch jnn todes nöten/ Ist Gott mit vns/ wer wil widder vns sein? Welcher auch seinen einigen Son nicht hat verschonet/ sondern hat jn für vns alle da hin gegeben/ wie solt er vns mit jm nicht alles schencken.
Item/ er wird die hochste vnd Göttliche kunst leren/ welche allein selig macht/ Nemlich/ Wer da gleubet das Jhesus Christus Gottes Son vom Vater gesand/ für vnser sunde gestorben/ vnd durch sein heilig blut gnug für alle sunde gethan/ vnd vns durch seine fröliche aufferstehung für Gott rechtfertig gemacht hat/ der ist itzund schon selig/ Gottes kind/ Christus mit erben/ vnd wonet schon im himel/ als ein bürger des himlischen Vaterlands/ allein/ das die alte haut da mit wir bedeckt sind/ vnd dis sundlich fleisch/ da mit wir beschweret sind/ an vns klebet vnd hanget/ das wir solche reiche schetze/ von Christo itzt erworben vnd geschenckt/ nicht fülen/ Sondern wir fülen das widder spiel/ Nemlich/ sunde/ tod/ Gottes zorn/ vnd alle anfechtung der Teuffel vnd Hellen.
Hie mus ein Christ klug sein/ vnd weit von einander scheiden/ das fülen des fleischs vnd den glauben an Gottes wort/ vnd frey widder alles fülen/ synn vnd vernunfft sagen/ Noch bin ich ein Gottes kind/ heilig vnd selig vmb Christus hohe verdinst willen/ an den ich gleube/ vnd ob ich es schon nicht füle odder begreiffen kan/ so ists wie Johannes sagt/ Gott grösser denn mein eigen hertz. Ich hencke vnd versencke/ verberge vnd wickele mich jnn das einige wort Christi/ daran wil ich mich mit Gottes gnaden hafften vnd darauff dawen/ vnd so viel trawen/ Wo Gottes wort bleibt da wil ich auch bleiben/ Es stelle sich gleich jnn mir alles widdersinnisch/ so sagt Christus Johannes am achten/ Wer mein wort behelt/ das ist/ wer do gleubet feste an meine verheissung/ der sol den tod nimer mehr sehen/ sondern er ist itzt schon vom tod jns leben getreten/ Vnd Johannis am dritten/ Wer an den Son gleubet/ der hat das ewig leben/ Wer aber dem Son nicht gleübet/ der wird das leben nicht sehen/ sondern der zorn Gottes bleibt vber jm.
Hieraus lernet ein Christ ernstlich Gott fürchten/ das er jnn der erkentnis Jhesu Christi wachsse/ denn wer jn also erkennet/ wie Jesaias am drey vnd funfftzgsten sagt/ der ist schon für Gott gerecht/ Vnd wie Johannes am siebenzehenden Capitel sagt/ Er hat vnd ist im ewigen leben/ Wer aber den Son nicht also erkennet, der ist schon verdampt.
Da her müssen verdampt sein alle Jüden Türcken/ Heiden/ Vnchristen vnd böse Papisten/ Denn wie wol sie alle gleuben an den grossen Gott/ aber ausser dem HERRn Jhesu Christo/ wollen sie für Gottes zorn vnd gericht/ jnn tods nöten bestehen/ durch jre eigene gerechtigkeit vnd gute werck/ Aber zu Gotte kan niemand komen/ viel weniger für jm gerecht erfunden werden/ wer nicht den HErrn Jhesum Christum zum mittler/ gnaden stuel vnd versöner hat/ wie Christus selbs sagt Johannes am vierzehenden/ Niemand kompt zum Vater denn durch mich/ Denn ich bin der weg/ das leben vnd die wahrheit/ Ich bin das Lamb Gottes das der welt sunde tregt/ Ich/ ich/ sagt Christus/ kan allein die sunde ausleschen vnd da für gnug thun/ Wer solche vergebung der sunde vnd ewige gerechtigkeit für Gott anders wo sücht/ denn jnn mir/ durch mein leiden vnd sterben/ der ist ein Antichrist vnd Gottes lesterer/ der da mein heilig blut/ leiden vnd sterben/ ja auch meine aufferstehung vnd triumph schendet vnd schmehet.
Solches thun die bösen Papisten viel erger denn Jüden vnd Türcken/ diese wollen nicht auff Christum halten/ Die Papisten aber wollen vnter dem deckel/ das Christus tod vnd verdienst/ jre eigene werck zu messen/ Walfart/ Ablas/ heiligen anruffung vnd jrem verderblichen Monchsorden rc( gleich als hoch halten/ als Christus blut/ die weil sie offentlich bekennen vnd predigen/ solch werck wie es die Römische Papistische Kirche helt/ seyen zu vergebung der sunde/ vnd zu erlangen der gnaden Gottes vnd ewiges lebens/ Dieser zusatz/ das sie anders wo süchen vergebung der sunde denn jnn Christus leiden/ das ist erger denn kein Ketzerey auff erdboden/ Inn Summa/ es verleugnet die gantze heiligen Schrifft/ den weg der seligkeit/ vnd den gantzen Christum schendets/ als sey er ein krafftloser vntüchtiger Gott/ der es nicht gnug hat ausgericht für aller christen sunde/ Sie müssens erst durch jr menschen getichte werck verdienen/ vnd des vberflüssig/ das sie es auch andern jnn jr schendlichen Bruderschafft vnd Winckel messen verkeuffen zu erlangen so viel vergebung der sunde.
Vor solchem tödlichem hellischem gifft euch zu verhüten/ die weil jr (Gott sey es geklagt) niemer kein Christliche offentlich predig kund hören/ habe ich mich ewer seel seligkeit helffen zu erhalten/ bemühet/ vnd euch diesen spruch für Arabisch gold vnd edelgestein vnter wunden zum guten jar zu schencken/ Denn so jr jn recht zu hertzen fasset vnd ein bildet/ ists vnmüglich das jr kund durch eingerley secten/ ketzerey odder falschen lere verfüret werden.
Denn so man euch etwas lernet vnd Christum nicht lesst vnser einige gerechtigkeit/ die allein für Gott gilt, bleiben/ Ja vnser weisheit (ausser welchen jnn Gottes sachen alles finsternis vnd jrthumb ist) Ja vnser heiligmachung vnd erlösung/ wer euch anders lernet/ der ist ein seelmörder/ Teuffel vnd wolff/ Wolt jr nu ein from gehorsam schefflin Christi sein/ so höret die stimme/ die euch Jhesus Christus der Son Gottes im Euangelio lesst sagen/ Jre falsche lere solt jr nicht hören/ must jrs aber hören/ so gleubets doch nicht/ vnd thut als weret jr vnter dem Türcken/ drückt mit dem daumen jnn die faust/ vnd sagt heimlich jnn ewrem hertzen/ Dennoch ists falsch vnd widder Gott/ was jr predigt von vergebung der sunde/ ausser dem einigen Jhesu Christo/ vnd wenn es noch alles so hübsch scheinet vnd gleisset/ so ist es doch nicht Christus stimme gemes/ darumb wil ich es doch nicht annemen/ sondern mich an Christo benügen lassen/ der mir vom Vater geschencket ist/ an jm habe ich Gott vnd gnug/ wie jnn der ersten Johannes am vierden Capitel stehet/ Wer den Son Gottes hat/ der hat das leben/ Wer den Son Gottes nicht hat/ der hat das leben nicht/ Er sey so heilig als Johannes der Teuffer/ so kan er ausser Christo nicht Gottes gnade vnd vergebung der sunde erlangen.
Christus ist die rechte folle grosse kuffen/ von welcher man alleine mus zepffen Gottes gnade / vergebung der sunde/ gut gewissen/ gerechtigkeit vnd ewiges leben/ jnn jm ist die Gottheit gantz und gar leiblich/ Also/ wer on Christo will zu Gott klettern/ der wird den hals brechen/ vnd wer anders wo wil gnade vnd gut frölich gewissen für Golt suchen/ denn an dem Christo/ der wird nichts finden in allen kuffen Die die heilige gleisner dieser welt für hoch auff werffen/ denn lauter stinckenden/ garstigen konend/ vnd bitters sawert getranck/ das ist gar kein labung/ sondern allein/ schweffel/ pech/ Gottes zorn werden sie selbs sauffen/ vnd also den ewigen tod jnn sich trincken/ Die weil sie diese Göttliche/ reiche/ wolriechende wein kuffen/ das ist Christum vns vom Vater dargegeben/ verachten vnd verwerffen/ als vntüchtig vnd vnnötig/ so doch Johannes der vorlauffer gesagt hat/ Von seiner fülle haben wir alle genomen gnade vmb gnade.
Höret jr hie/ O gunstiger herr/ was ich mit der einige himlische vnd Göttliche kuffe meine/ das auch alle Veter von Adam bis hie her/ vnd noch bis an Jungsten tag/ die haben alle aus diesem fas der gnaden/ vnd aus diesem brunnen des lebens getruncken/ wie Christus selbs sagt Johannes am siebenden/ Den da dürstet der kome zu mir (mercke zu mir/ mir/ Nicht zu den heiligen Mönchen/ Klöstern odder Papisten/ kompt zu mir Christo) vnd trincket/ Wer an mich gleubet/ wie die Schrifft saget/ Von des leibe werden fliessen flus des lebendigen wassers/ das ist/ Ich kan vnd wil allen meinen Christen Gottes gnade erlangen/ frölich gewissen vnd ewiges leben erwerben/ vnd jn den heiligen geist mit teilen/ das sie widderumb aus fliessen auff drey mechtige reiche wasser strom/ des auch ander leute geniessen können/ Welche Sanct Paulus mit dreyen worten zu Tito am andern Capitel gemeldet hat/ do er uns also ermanet/ Es ist erschinen die heilwertige gnade Gottes allen menschen/ vnd zuchtiget vns/ das wir sollen verleugnen/ das vngöttlich wesen vnd weltliche lüste/ vnd heisst der erste/ Zuchtig/ der ander Gerecht/ vnd der dritte/ Gottselig leben jnn dieser welt vnd warten rc/ Zum ersten haben wir geschepffet gnade vnd vergebung der sunde/ sollen wir fein gegen vns selbs ausfliessen/ den leib im zaum halten/ mit casteyen vnd fein nüchtern leben/ jnn allen dingen messig/ Das vnser leib die edle seele nicht hindere an Gotes lob vnd des nehesten dienst/ Denn was kan man rechts beten mit ernst/ Gott preisen vnd dancken/ wenn der leib jmer zu truncken vnd fol ist/ vnd ein vnordig viehisch leben füret/ Darumb sind solche freueliche geitzhelsse oder truncken bold nicht Christen/ sie haben auch nichts geschepffet von Christo/ Sie meinen wol sie haben aus dieser kuffen getruncken Gottes gnade vnd seligkeit/ Aber die weil sie nicht widder ausflissen/ vnd ein fein züchtig erbarlich vnd bürgerlich leben füren/ das niemand schedlich/ sondern nützlich sey/ ist ein zeichen Christus sey noch nicht inn jnen geflossen.
Zum andern/ fliessen die Christen jnn diesem reichen reinstrom/ das sie all jr leben dahin richten/ die weil jn Christus schon alles verdienet vnd erworben hat/ das sie frey vmbsonst/ dem nehesten jnn allem was sie sind haben vnd vermügen/ dienen/ jnn leiblichen vnd geistlichen gütern/ Da gehet denn der gülden strom recht an/ gutter werck/ die sind denn ein gut gewis zeichen das wir Christen sind/ Denn dieser balsam Göttlicher güte/ jnn Christo vns geschenckt/ vnd durch den glauben erlanget/ widderumb ein solchen guten geruch gibt/ Das jn auch vnser nehester riechen vnd geniessen kan/ da mit vns vnser gewissen zufelt/ Christus werde vns für seine gelibte Kinder halten/ Denn der glantz Göttlicher gerechtigkeit jnn vns/ gibt sein schein jnn andern leuten/ da hat Gott sein grosses gefallen/ wie jnn dem Propheten Osea vnd Matthei stehet/ So wir vns widderumb jnn des nehesten fleisch kleiden/ vnd sich seines jamers also hertzlich annemen/ als Christus selbs mit vns gethan hat/ wenn diese reiche zwo brunquel von vns aus fliessen/ vnd sich jnn des nehesten schos ergiessen.
So mus der dritte reich wasser strom auch fliessen/ bis jnn himel hin auff/ das wir jmer zu jhe lenger jhe mehr Gotseliger leben/ das ist/ wachssen vnd fort faren jnn der bekentnis Jhesu Christi/ vns vben jnn dem waren einigen Gotes dienst/ Welcher schlecht nichts anders sol vnd kan genant odder erfunden werden/ denn Gott ernstlich fürchten/ lieben vnd vertrawen/ vnd das alles jnn/ vnd durch Christum. Item/ Gott anruffen/ beten/ zu jm schreien vnd flehen jnn allen nöten sich das höhest vnd best zu jm versehen/ als zu einem gnedigen Vater/ jn loben/ ehren vnd preisen/ seinen namen hoch erheben/ solchen mit predigen vnd Sacrament reichen/ der Tauffe vnd des leibs vnd blutz Jhesu Christi ausbreiten/ verkündigen vnd vermanen/ vnd jm vmb alles guts an leib vnd seel ehre vnd gut on vnterlas danck sagen/ wer sich jnn solchen stücken vbet vnd erkennet sich gebrechlich/ begeret aber von hertzen besserung/ das er möchte frömer werden/ vnd jhe mehr an Christum gleuben/ vnd sich vnter die flügel Christi/ wie ein jung hünlin zu verbergen vnd auffzuhalten/ Der ist vmb die erstling willen dieses heiligen geists schon selig/ vnd sol jm nichts zur verdamnis gerechent werden/ die weil er sich also jnn vnd auff Christum/ durch den glauben lesst bawen/ widder den werden auch aller pforten der Hellen/ Welt/ Tyrannen/ Rotten/ böse gewissen vnd Teuffel nichts vermögen/ sondern wird ewig jnn Christo leben/ Der sey gelobt von allen Creaturen jnn ewigkeit Amen.
HERR wer wird wonen jnn deiner Hütten? Wer wird bleiben auff deinem heiligen berge?
Wer on wandel einher gehet/ vnd recht thut/ vnd redet die warheit von hertzen.
Wer miit seiner zungen nicht verleumbdet/ vnd seinem nehesten kein arges thut/ vnd seinen nehesten nicht schmehet.
Wer die Gottlosen nichts achtet/ sondern ehret die Gottfürchtigen/ Wer seinem nehesten schweret/ vnd hellts.
Wer sein gelt nicht auff wucher gibt/ vnd nimpt nicht geschencke vber den vnschuldigen/ Wer das thut/ der wird wol bleiben.
Gedrückt zu Wittemberg durch Nickel Schirlentz.